Retro K-L

Tilbake til retrocamp bildeoversikt.

KABE

I 1958 startet Kurt Blomqvist med et ferieprosjekt hjemme i garasjen. Han hadde bestemt seg for at familien skulle slippe teltet denne sommeren, og startet å bygge en campingvogn. Tre uker før avreisen var vogna klar. Men det som skjedde var at han fikk et bud på vogna, og lot seg friste til å selge den. Familien ble så skuffet at Blomqvist måtte ned i garasjen for å bygge en vogn til. Kvelder, netter og helger. Kurt var da sjef for Flygförvaltningens kontroll ved Saab i Jönköping og jobbet praktisk talt døgnet rundt. Han ble nesten ferdig i tide. Men en hel del materialer og verktøy måtte pakkes med da de var klare for avreise. Mens resten av familien nøt ferietiden på de forskjellige campingplassene, jobbet Kurt videre og kom hjem med en ferdig campingvogn – som ble solgt omgående. I løpet av høsten fortsatte byggingen av campingvogner i garasjen, og neste sommer sto åtte vogner ferdige. KABE Komet 250 het det første produktet.

Kabe annonse fra 1968. BL
Kabe annonse fra 1968. BL
Kabe annonse fra 1977. BL
Kabe annonse fra 1977. BL
Kabe fra 1963. BL
Kabe fra 1963. BL
Kabe Safir brosjyrebilde 1976. BL
Kabe Safir brosjyrebilde 1976. BL
Kabe annonse fra 1973. BL
Kabe annonse fra 1973. BL
Kabe annonse fra 1978. BL
Kabe annonse fra 1978. BL
Kabe 1963. BL
Kabe 1963. BL
To-etasjers Kabe fra begynnelsen av 70-tallet. BL
To-etasjers Kabe fra begynnelsen av 70-tallet. BL
Utklipp av Kenex bobil 1960. BL
Utklipp av Kenex bobil 1960. BL
Et bilde av noe jeg tror er en KIP av nokså tidlig årgang. BL
Et bilde av noe jeg tror er en KIP av nokså tidlig årgang. BL
En tidlig utgave av hollandske Kip. BL
En tidlig utgave av hollandske Kip. BL
Kip 700 1977. BL
Kip 700 1977. BL
Knaus annonse fra 1961. BL
Knaus annonse fra 1961. BL
Knaus Mustang. BL
Knaus Mustang. BL
Knaus annonse fra 1977. BL
Knaus annonse fra 1977. BL
Knaus Brosjyrebilde fra 1978. BL
Knaus Brosjyrebilde fra 1978. BL
Franske La Boheme der forteltet ble skjøvet inn over vogna under kjøring.BL
Franske La Boheme der forteltet ble skjøvet inn over vogna under kjøring.BL
Lillebror.

Patent på Lillebror ble tatt ut i 1955 av Knut Rambøl fra Oslo. Produksjon fant sted ved to av Widerøes Flyveselskap avdelinger: Fornebu og Bjørkelangen 1957-1971. Med egenvekt på ca 280 kg kan man dra den etter de fleste biler. Total produksjon var ca 6000 vogner.  Vognene har trevegger dvs. lakkert finér, med unntak av vognene fra 1971 som ble levert med vegger av respatex.

Lillebror BL. . "Tidlig modell av Lillebror, trolig 58-59"(Red.anm.)
Lillebror BL. . "Tidlig modell av Lillebror, trolig 58-59"(Red.anm.)
Lillebror annonse fra 1957. BL
Lillebror annonse fra 1957. BL
Lillebror annonse fra 1966. BL
Lillebror annonse fra 1966. BL
En aldri så liten svensk reklame fra 1961 til dere med Lillebror. Roar Kristiansen
En aldri så liten svensk reklame fra 1961 til dere med Lillebror. Roar Kristiansen
Lillebror annonse fra 1966. BL
Lillebror annonse fra 1966. BL
Lisburne annonse fra 1960. BL
Lisburne annonse fra 1960. BL
Lissett Cuban 1969. BL
Lissett Cuban 1969. BL
Danske LM Safir fra 1962 eller deromkring. BL
Danske LM Safir fra 1962 eller deromkring. BL
Danske LM fra 1960-tallet. BL
Danske LM fra 1960-tallet. BL
LM Safir fra 1960-tallet. BL
LM Safir fra 1960-tallet. BL
LMC

Konstruktøren Austermann og karosseribyggeren Hartmann tilbrakte mye av feriene sine med robåt og telt. Etter netter med masse regn, fikk de en ide. De konstruerte sin første campingvogn,"Falter I". De trakk lodd om rettighetene til vogna, som etter trekningen, byttet navn til "Hartmann". Dette var i 1952. Siden Austermann likevel ønsket å bygge i sin egen campingvogn,  ble den nå legendariske "Knospe" født i 1955. Wilhelm Saure fra Herdecke overtar firmaet Austermann  og „Wilhelm Saure KG“ blir grunnlagt i 1966. På grunn av raskt økende oppdragsmengde blir store deler av produksjonen realisert i samarbeid med firmaet Karmann i Rheine i 1974. Byggeserier: Lord, Münsterland. 1981, firmaet „LMC Lord Münsterland Caravan GmbH“ blir grunnlagt, nye andelshavere blir tatt opp i firmaet.

LMC Lord, brosjyrebilde fra 1977. BL
LMC Lord, brosjyrebilde fra 1977. BL
Utklipp av Lynton Venus fra 1966. BL
Utklipp av Lynton Venus fra 1966. BL
Lynton fra midt på 1960-tallet. Trekkbil er vel en Ford Zodiac. BL
Lynton fra midt på 1960-tallet. Trekkbil er vel en Ford Zodiac. BL